SOLSTOLEN

24 april, 2019

SOLSTOLEN

24 april, 2019

Denna både praktiska och bekväma produkt har en lång historia. Med ursprung som däckstol på oceanångare och ett patent taget av engelsmannen John Thomas Moore år 1886, blev solstolen både känd och storstilad. Efter ett par år blev den till och med obligatorisk på oceanångare. RMS Titanic, som får tjäna som ett känt exempel, hade hela 600 däckstolar ombord för passagerarnas nymodiga bekvämlighet. Nästa steg blev uthyrning och det var främst de engelska badorterna som stod för denna företeelse. I augusti 1957 hyrdes rekordmånga, 66 580, solstolar ut på badstranden i Blackpool, England!

Man kan se så kallade fällstolar på fotografier från slutet av 1800-talet då folk började bygga fritidshus på landet, men den moderna solstolen kom till Sverige på 1920-talet och fyrtio år senare fanns den i varje mans trädgård, terass eller balkong. Produktutvecklingen gick snabbt framåt och snart hade solstolen ett justerbart läge, vilket gjorde att man – håll i hatten – kunde ligga ner! Idag har den klassiska så fäll- eller solstolen oftast tre fällbara lägen anpassade för önskad aktivitet.

En mer mobil variant är strand- eller brassestolen och det är oftast den vi menar när vi pratar om solstol som produktmedia. Den kan ha alla möjliga funktioner, såsom mugghållare, pocketbokhållare, kudde, fickor, fotpall, och en eller flera bärremmar (två för att bära den likt en ryggsäck). Den till synes mer gammaldags och gedigna varianten i trä börja komma tillbaka och det senaste är just en sådan i XL-format med stabil och enkel konstruktion som inte bara håller för en gó gubbe eller gumma, utan två!

Varför ska man då använda sätta sin logotyp på ett gäng solstolar och göra en över hundra år gammal produkt till modernt produktmedia? Svaret är enkelt. Det är sommar och alla är glada när produkten används och den används överallt; hemma i trädgården, på stranden, vid sjön, i parker och på konserter. En solstol har en stor tryckyta för logotypen och varumärket får en fantastisk exponering bland alla andra sommarfirare på alla dessa platser. Dessutom är den skön att sitta i och smidig att ta med sig. Vad mer kan man begära för ett klassiskt produktmedia?

Inga kommentarer

Lämna ett spår

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Instagram

Instagram returnerade inte en 200.

@anderzsonofsweden

Anderzson of Sweden

En stark företagsprofil och lyckad marknadsföring kräver engagemang och idéer. Med Anderzson of Sweden som reklampartner får du en kompetent och oberoende profilbyrå. Oavsett om du är ett enmansföretag eller en koncern är vår roll att se behovet och hitta lösningen, så att du kan fokusera på det du gör bäst. Vi gillar att tänka nytt och älskar utmaningar. Finns inte lösningen i vårt ordinarie sortiment så tar vi fram den. Vi anpassar sortiment utifrån ert syfte. Vi ser till att ditt varumärke tar plats, och stärker det varje dag. En känsla som stannar kvar. anderzson.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om i vår personuppgiftspolicy.

×