PRODUKTMEDIA VAD DÅ?

16 maj, 2019

PRODUKTMEDIA VAD DÅ?

16 maj, 2019

Kärt barn har ofta många namn – men produktmedia har nu bara ett! Under det begreppet samlas numera alla varianter av tanken att med hjälp av fysiska produkter kommunicera både ett varumärke och dess innehåll. Profilprodukter, giveaways, presentreklam, promotionprodukter, exponeringsprodukter och merchandise. Det är bara några av alla begrepp som numera samlas under paraplybegreppet produktmedia.

Produktmedia innebär helt enkelt att fysiska produkter används för att sprida ett varumärke och dess innehåll. Det kan handla om allt från kontorsmaterial till kläder eller presentartiklar med en viss logotyp och kanske i en viss färg. När det görs rätt kommer produkten både att sprida och förstärka känslan som ligger i varumärket externt och även stärka teamkänslan internt.

Det vi numera kallar produktmedia fick ett uppsving under 1980-talet men branschen fick en ordentlig törn i och med lågkonjunkturen på 1990-talet. När investeringarna så smått ökade igen var det med större fokus på nytta för användaren. Samtidigt blev det mindre populärt med produkter som uppfattades som ohälsosamma, som till exempel cigarettändare.

Idag är det fortfarande centralt att tänka på nyttan och användbarheten. Men numera står också hållbarhet högt upp på agendan. Inte minst därför är det viktigt att produkten som blir bärare av ett varumärke inte är något som snabbt slängs bort av mottagaren. En undersökning gjord av det internationella branschnätverket PSI visar mycket riktigt att mer än 90 procent av de europeiska leverantörerna har dokumenterat hållbara och miljöcertifierade produkter i sina sortiment.

Inte konstigt då att användningen av produktmedia ökar. Enligt IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, utgjorde produktmedia mer än 8 procent av den totala investeringen i reklam av alla olika slag i Sverige 2017. Det kan låta blygsamt, men det var en ökning med 3,7 procent jämfört med året innan och motsvarade cirka 6,3 miljarder kronor i reda pengar. Och enligt IRM:s prognoser väntas produktmedia som kategori växa ytterligare de kommande åren i konkurrens med tv- och bioreklam, annonser i tidskrifter och på internet, utomhusreklam och mycket annat.

Har du frågor om produktmedia? Fråga oss på Anderzson of Sweden!

Inga kommentarer

Lämna ett spår

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Instagram

Instagram returnerade inte en 200.

@anderzsonofsweden

Anderzson of Sweden

En stark företagsprofil och lyckad marknadsföring kräver engagemang och idéer. Med Anderzson of Sweden som reklampartner får du en kompetent och oberoende profilbyrå. Oavsett om du är ett enmansföretag eller en koncern är vår roll att se behovet och hitta lösningen, så att du kan fokusera på det du gör bäst. Vi gillar att tänka nytt och älskar utmaningar. Finns inte lösningen i vårt ordinarie sortiment så tar vi fram den. Vi anpassar sortiment utifrån ert syfte. Vi ser till att ditt varumärke tar plats, och stärker det varje dag. En känsla som stannar kvar. anderzson.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om i vår personuppgiftspolicy.

×