PENNAN

12 mars, 2019

PENNAN

12 mars, 2019

Pennan är en storslagen liten uppfinning med gedigen historia, sanslös kraft och otrolig nytta som verktyg i både vår privata och professionella vardag. Visste du att penna betyder fjäder på latin? Romarna kom på att doppa fågelfjädrar i bläck och den första versionen av pennan föddes på så vis 300 år e.Kr. På 1700-talet tillverkade man pennor av stål. Reservoarpennan utvecklades under 1800-talet och under nästa århundrade kom kulspetspennan, den typ av penna som vi i huvudsak pratar om här på Anderzson of Sweden.

Det tog 50 år från att det första patentet på penna med kulspets offentliggjordes i USA år 1888 och en lång rad olika versioner som alla kunde betraktas som tekniska misslyckanden, till dess att de ungerska bröderna Laszlo och Georg Biro tog fram en kulspetspenna som sannerligen visade på teknikens stora potential. Den första kommersiellt framgångsrika moderna kulspetsen patenterades år 1938 och i många länder som Storbritannien, Irland, Australien och Italien kallas kulspetspennan fortfarande ofta för “biro”.

Är det inte makalöst att i princip all litteratur och kunskap, alla tankar och idéer, under tusen långa år sattes på pränt med penna? Skrivmaskinen uppfanns i slutet av 1800-talet och mot slutet av 1900-talet nådde persondatorn en större marknad. Men trots att vi nu enkelt kan anteckna med datorn, så tillverkas miljontals pennor varje dag. Tangentbordet verkar helt enkelt inte gjort för att klottra med!

Pennan var troligen också en av de första produkterna som människor satte sitt namn eller företag sin logotyp på för att göra reklam. Idag är pennan det mest efterfrågade produktmediet och det av flera anledningar; den långa livslängden (den lever så länge som bläcket räcker) och den stora nyttan (den används varje dag) för att bara nämna två. Med tanke på det enorma utbud av olika modeller som finns, så är pennan som produktmedia även ett ypperligt sätt att kommunicera sitt varumärkes status på. Om man säljer premiumprodukter- eller tjänster, så kan man välja den dyrare, finare pennan för att spegla just det för sina kunder och potentiella kunder. Miljön är kanske extra viktigt för något företag, och då kan man köpa en miljömärkt penna eller kanske en penna som är gjord av bambu?

Vi gissar att 90 % av alla företag har en penna med tryck på i sin produktmediaportfölj. Det är fantastiskt roande, bara det. Så får vi, i och med denna första bloggartikel, lov att inspirera till att skänka just ditt företags penna lite eftertanke inför nästa beställning: Är det rätt penna? Är den förenlig med varumärket? Står vi för kvalitén? Är den skön att skriva med? Ska den verkligen vara gul? Kan man göra den randig eller prickig?

För mer inspiration på ämnet penna, klicka här!

Inga kommentarer

Lämna ett spår

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Instagram

Instagram returnerade inte en 200.

@anderzsonofsweden

Anderzson of Sweden

En stark företagsprofil och lyckad marknadsföring kräver engagemang och idéer. Med Anderzson of Sweden som reklampartner får du en kompetent och oberoende profilbyrå. Oavsett om du är ett enmansföretag eller en koncern är vår roll att se behovet och hitta lösningen, så att du kan fokusera på det du gör bäst. Vi gillar att tänka nytt och älskar utmaningar. Finns inte lösningen i vårt ordinarie sortiment så tar vi fram den. Vi anpassar sortiment utifrån ert syfte. Vi ser till att ditt varumärke tar plats, och stärker det varje dag. En känsla som stannar kvar. anderzson.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev


Hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om i vår personuppgiftspolicy.

×